Apa itu Intermittent Fasting (IF)

Intermittent Fasting (IF) juga dipanggil puasa berkala, adalah pola makan dimana anda membalikkan masa makan dengan masa berpuasa. Semasa dalam masa berpuasa, anda membatasi diri anda dari makan atau membatasi kalori yang anda ambil dengan sangat ketat. 


Jenis IF


Terdapat beberapa jenis IF, seperti di bawah:


Puasa Terhad masa


Puasa terhad masa: Ini melibatkan membatasi makan ke tetingkap masa yang spesifik setiap hari, contohnya hanya makan semasa jam 12 tengah hari hingga 8 malam.


Puasa bergantian hari


Puasa bergantian hari: Ini melibatkan berpuasa pada satu hari dan makan pada hari berikutnya, sama ada dengan mengabaikan makanan sama sekali atau dengan memakan kalori yang sangat terbatas.


Diet 5:2


Diet 5:2: Ini melibatkan makan secara normal selama lima hari dan membatasi pengambilan kalori ke 500-600 kalori untuk dua hari yang tinggal.


Kaedah 16/8


Kaedah 16/8: Ini melibatkan berpuasa selama 16 jam dan makan dalam tetingkap 8 jam.


Puasa IF telah ditunjukkan memiliki beberapa manfaat kesihatan, termasuk peningkatan sensitiviti insulin, penurunan radangan, dan peningkatan kehilangan lemak. Ia juga boleh membantu untuk meningkatkan kesihatan jantung, fungsi otak, dan kepanjangan secara keseluruhan.


apa itu intermittent fasting



Bukan semua orang sesuai amalkan IF


Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa sementara sesetengah orang menganggap iF berkesan dan sesuai, ia mungkin tidak sesuai untuk semua orang. 


Mereka yang mengalami beberapa keadaan kesihatan, seperti diabetes jenis 1, atau mereka yang hamil, harus mengelakkan dari berpuasa tanpa pengawasan perubatan. Seterusnya, mereka yang kekurangan berat badan atau mempunyai sejarah gangguan makan harus berhati-hati juga apabila mempertimbangkan puasa berkala.


Secara keseluruhan, penting untuk berbincang dengan profesional kesihatan sebelum memulakan apa-apa diet atau pola makan baru, terutamanya jika anda mempunyai keadaan perubatan atau mengambil ubat.


Apa-apa pun diet paling bagus ialah diet yang seimbang, bukan sahaja untuk mencapai berat badan yang ideal, malah untuk kesihatan juga.


Semau dah tau kan apa itu intermittent fasting. Jadi jika ianya sesuai untuk anda, bolehlah anda amalkan. semoga anda berjaya mencapai impian anda. Selamat berpuasa IF..!

Catat Ulasan

0 Ulasan