Memahami keseimbangan tenaga dalam penurunan berat badan

Memahami keseimbangan tenaga adalah aspek penting dalam penurunan berat badan

Apa menyebut tentang cara menurunkan berat badan, penting untuk anda tahu bahawa berat badan hanya merupakan refleksi dari keseimbangan antara kalori yang anda ambil dan kalori yang anda bakar. (Consumed calories vs burned calories)

Jika anda mengambil  lebih banyak kalori daripada yang anda bakar, tubuh akan menyimpan tenaga berlebihan sebagai lemak, yang mana ianya akan menyebabkan peningkatan berat badan. Di sisi lain, jika anda membakar lebih banyak kalori daripada yang anda ambil, tubuh akan menggunakan ke lemak yang tersimpan sebagai tenaga, yang mana ianya akan mengakibatkan penurunan berat badan.

Defisit kalori

Untuk tujuan penurunan berat badan, penting untuk menghasilkan defisit kalori. Ini bermakna, badan anda perlu membakar lebih banyak kalori daripada yang anda ambil pada setiap hari. 


Ada dua cara untuk hasilkan defisit kalori: 

1. Kurangkan penghasilan kalori dan/atau 

2. Tingkat pembakaran kalori melalui senaman


Memahami keseimbangan tenaga dalam penurunan berat badan




Kurangkan penghasilan kalori dapat dicapai dengan membuat pilihan makanan yang lebih sehat, seperti mengurangi ukuran portion, elakkan makanan dan minuman yang tinggi kalori, dan makan lebih banyak buah-buahan, sayuran, dan protein lunak (lean). 


Anda juga memantau pengambilan kalori harian anda menggunakan "buku makan harian" atau aplikasi di telefon pintar untuk memastikan bahawa anda mengambil kurang kalori daripada yang anda bakar.


Senaman


Senaman juga merupakan komponen penting dalam penurunan berat badan. Aktiviti fisikal dapat membantu meningkatkan pembakaran kalori dan membina massa otot lunak (lean muscle mass). 


Memahami keseimbangan tenaga dalam penurunan berat badan - jog



Latihan resistensi (resistance training), senaman kardiovaskular, dan latihan interval intensiti tinggi, semuanya merupakan bentuk senaman yang efektif untuk tujuan penurunan berat badan. Anda disarankan untuk menyasarkan sekurang-kurang 150 minit senaman aerobik berintensiti sederhana atau 75 minit senaman aerobik berintensiti tinggi setiap minggu, ditambah dengan latihan resistensi dua hingga tiga kali seminggu.


Juga penting untuk anda mengenal pasti faktor psikologi dan perilaku yang mungkin mempengaruhi makan berlebihan atau tidak bersenam. Misalnya, stres, kebosanan, atau makan secara beremosi, semuanya penyebab makan berlebihan dan peningkatan berat badan. Berhadapan dengan faktor tersebut boleh memberi cabaran besar untuk anda, tetapi mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan mental yang profesional atau pakar terapi perilaku akan sangat membantu.


Begitulah, penting untuk memahami keseimbangan tenaga dalam proses menurunkan berat badan. Dalam English ia disebut energy balance. Barulah kita boleh merancang dengan lebih teliti cara turunkan berat badan dengan kalori defisit daripada pengambilan diet yang sihat serta seimbang dan senaman. 


Akhirnya, penting untuk bersabar dan konsisten dalam mencapai penurunan berat badan. Penurunan berat badan yang cepat dari diet rosak (diet crash) atau sekatan pengambilan kalori yang ekstrim, seringkali akan gagal dan menyebabkan masalah kesihatan. Jumah penurunan berat badan yang disarankan untuk sasaran adalah sebanyak 1-2 pound per minggu.


Ingatlah, setiap orang adalah berbeza dan penting untuk mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan profesional  sebelum memulai program penurunan berat badan baru. Mereka dapat membantu menentukan mengambilan kalori dan program senaman yang sesuai berdasarkan keperluan dan tujuan individu.





Catat Ulasan

0 Ulasan